Saturday 26 June 2021

HUB ආකෘතිය හැදින්වී

HUB ආකෘතිය තුළ විස්තර කන්නේ ජනමාධ්‍ය තුළින් ග‍්‍රාහකයා වෙත සන්දේශයක් ගමන්කරන ආකාරයි. ඒ බව පියවරින් පියවර පැහැදිලි කොට තිබේ.

සන්නිවේදකයා විසින් නිර්මාණයකරන ලද සන්දේශය පුවත්පතට ගුවන් විදුලිය ට හෝ රූපවාහිනියට ගැලෙපෙන ආකාරයට සංඥා බවට පත් විය යුතුය. පුවත්පතක නම් එය අකුරු බවට පත්වන අතර ගුවන් විදුලියේදි හඩ බවට පත්වේ එව කේත ලෙස හැදින්වේ.

ජනමාධ්‍ය සන්නදේශයක් සකස්වීමේදි එය අනිවාර්්‍යයෙන්ම දොරටුපාලකයන්ගේ
බලපෑමට නතු වේ. සංස්කාරකවරුන් කර්තෘවරුන් උපකර්තෘවරු ඡුායාරූපශිල්පීන් මෙන්ම ආයතන හිමිකරුවන්ද දොරටුපාලයකයන් වේ. ඒ අනුව සන්නිවේදකයා කේතගත කොට සකස් කල සන්දේශය දොරටුපාලකයන්ගේ බලපෑමට නැතිනම් වෙනස් කිරීම්වලට ලක්වේ. ඉන් අනතුරුව අදාළ ජන මාධ්‍යය ඔස්සේ සන්දේශය විසුරුවා හැරේ.

නියාමකයන් යනු සන්දේශය ග‍්‍රාහකගත විමෙන් අනතුරුව බොහෝ විට ජනමාධ්‍ය ආයතනවලින් පරිබාහිරව ක‍්‍රියාත්මකවන්නන් හෝ ආයතනයන්ය. උදාහරණයක් ලෙස ශ‍්‍රී ලංකාවේ විද්්‍යුත් සන්නිවේදන කටයුතු පිලීබඳ නිත්‍යාණුකූල ආයතනය වන ශ‍්‍රී ලංකා විදුල සන්දේශන නියාමන කොමිෂන් සභාවට අවශ්‍යය තින්¥ හා තීරණ ගැනීමේ හැකියාව තිබේ. එමෙන්ම ජන මාධ්‍ය සන්දේශවලට බලපෑම් එල්ලකල හැකි විවිධ රෙගුලාසි අණපනත් මෙන්ම කොමිෂන් සභා උසාවි නියෝග ආදියද ඇතුලත් වේ. එමෙන්ම පාරිභෝගිකයන්ගේ හෝ වෙනත් කණ්ඩායම් හා සංවිධාන විසින් සිදුකරන බලපෑම් මත සන්දේශපාලනය වීමද නියාමනයට අයත් වේ.

නියාමනයන්ගෙන් අනතුරුව සන්දේශය ග‍්‍රාහකයා වෙත ගමන් කරයි. එහිදි ජනමාධ්‍යයේ ග‍්‍රාහයකයන් වන්නේ නිශ්චිත නොදන්නා අතිවිශාල ග‍්‍රාහක කණ්ඩායකි. ඔවුන් තුළ විවිධ තා රාශියක් දැකිය හැකිය. එම නිසා ජන මාධ්‍ය මගින් පොදු සන්දේශයක් ලබා දුන්නද එය විවිධ පුද්ගලයන් විසින් අවබෝධකරගන්නේ ඔවුන්ගේ විවිධ මතවාදයන් සමගින්ය. එමනිමා සෑම සන්දේශයක්ම ග‍්‍රාහකයා  විසින් අවබෝධකරගන්නේ ඔහු සතු විවිධ සමාජ දේශපාලන ආර්ථික හා වෙනත් විශ්වාසයන් සියල්ල සමගින්ය.

ඉන් අනතුරුව සන්නදේශ්‍ය නිශ්චිතව නොදන්නා අති විශාල ග‍්‍රාහක පිරිසක් වෙතය ගමන් කරයි. එය ග‍්‍රාහක ෙක්‍ෂත‍්‍රය ලෙස හැදින්වේ’ ඔවුන් විවිධාකාර විශමතාවයන් සහිත පැතිරුණු දැනුම් මට්ටමක් සහිත පිරිසක් ලෙස හැදින්විය හැකිය. ඉන් අනතුරුව සන්දේශය පදනම් කරගනිමින් ග‍්‍රාහකයා තුළ බලපෑමක් ඇති වේ. එය සාධනීය නිශේධනාත්මක හෝ සාමාජීය ආගමික ආදි කවරහෝ බලපෑමක් විය හැකිය. ඇතැම් විට වෙලඳ ප‍්‍රචාරණමන බලපෑමක්ද විය හැකිය.

සන්නිවේදනයාගේ සිය ග‍්‍රාහකයා දක්නා සන්දේශය පැතිරෙමින් ගමන් කරයි එවිට මාධ්‍ය සන්නදේශයේ අඩංගු තොරතුරු පැතිරෙමින් ගමන් කරයි එය අන්තර්ගතය විස්තාරණය විම ලෙස  දැක්විය හැකිය. එහි ඊ හිස් යෙදි ඇත්තේ සන්නිවේදකයාගේ සිය විසිරි යන බව හැදින්වීමටය. අනෙක් පසින් දැකිය හැක්කේ ප‍්‍රතිපෝෂණයයි එය ග‍්‍රාහකයාගෙන් ආරම්භ වි සන්නිවේදකයා වෙතට ලැබේ ඒ බව හැදින්වීමට ඊ හිස් ග‍්‍රාහකයාගේ සිට සන්නිවේදනයා දෙසට යොදා තිබේ.

මාධ්‍ය සන්දේශයක් විසුරවා හැරීමේදි විවිධ බාධක ඇති විය හැකිය. ෂැනොන් හා විවර් ආකෘතියේ මාධ්‍ය බාධක ඇති වන්නේ සන්දේශය විසුරවා හරින අතර මැදි කොටසේදීය ඒ බව දැක්වීමට මෙහිද ජනමාධ්‍ය වෙතට පැමිණෙන විට බාධක හෙවත් විකෘති වීමි කලාපය විශාල වේ. පසුව ග‍්‍රාහකයා වෙතට ගමන් කිරීමේදි නැවත ඒවා අවම වේ. ඒ අනුව සන්නදේශයක් විසුරවා හැරිෙමිදි ඇති විය හැකි මාධ්‍ය බාධක නිසා සන්නදේශයකට හානි සිදුවන බව මෙමගින් දක්වා ඇතැයි උපකල්පනය කල හැකිය. කෙසේ නමුත් ජනමාධ්‍යයෙන් ලැබෙන සන්නදේශක් ග‍්‍රාහකයා වෙතට පැමිණිමේදි මාධ්‍ය බාධක ඇතිවිය හැකි අතරම සන්දේශය ග‍්‍රාහකයා විසින් අවබෝධ කර ගැනිමේදි විවිධ විකෘති තා ඇති විය හැකිය. එය අර්ථබාධක තත්වයකි එය ඇති වන්නේ තේරූම් ගැනිමේදි ඇතිවන විවිධ තා නිසාය. 

කෙසේ නමුත් ජනමාධ්‍යතුළින් සන්නදේශයක් ගමන් කරන ආකාය දැක්වෙන ඉතා සාර්ථක ආකෘතියක් ලෙස මෙය දැක්විය හැකිය. එමෙන්ම ජනමාධ්‍ය ෙක්‍ෂත‍්‍රයේ සියලු පරාසයන්ද මෙමගිනි ආවාරණය කොට තිබේ

No comments:

Post a Comment