සාරාංශකරණය
සාරාංශකරණයේ දී සැලකිලිමත් විය යුතු කරුණු.
· ෙඡ්දය හොඳින් කියවා මුඛ්ය අදහස අවබෝධ කර ගන්න.
· මුඛ්ය අදහසට අදාළ වාක්ය හා වාක්යාංශ යටින් ඉරි ඇඳ ලකුණු කර ගන්න.
· පුනරුක්තිය, උපමා, අලංකාර, අතිශයොක්්ති, විවරණ, උදාහරණ, විස්තර, අනවශ්ය විශේෂණ හා අනවශ්ය නිපාත ඉවත් කරන්න.
· මුල් පාඨයෙහි යොදා ඇති වචන වෙනුවට තමාගේ වචන යෙදීමෙන් සාරාංශයේ අගය වැඩි වන බව සිතට ගන්න.
· දී ඇති ෙඡ්දය 1/3ක් පමණ වන සේ සාරාංශ කරන්න.
· මුල් පාඨයෙහි ෙඡ්ද කීපයක් තිබුණත් සාරාංශ ලිවීමේ දී එක් ෙඡ්දයක් ලෙස ලිවීම අවශ්ය බව අවධාරණය කරන්න.
· සාරාංශය අවසානයේ වචන සංඛා්යාව සඳහන් කරන්න.
අභ්යාසය 01
පහත සඳහන් ෙඡ්දය තුනෙන් එකක් පමණ වන සේ සාරාංශ කොට දක්වන්න.
රටක සැබෑ දියුණුව ඇති වීමට එරට පුරවැසියන් බුද්ධිමත් අය විය යුතු ය. ඔවුන් අංග සම්පූර්ණ අධ්යාපනයක් ලැබිය යුතු ය. අංග සම්පූර්ණ අධ්යාපනයෙන් අදහස් කරන්නේ උපාධි ලැබීම හෝ නොයෙක් නොයෙක් විෂයයන් ගැන තොරතුරු ඉගෙනීම නොවේ. ‘අධ්යාපනය’ යනු ජීවිතයට සෑම අතින් ම සූදානම් කිරීම ය.
අභ්යාසය 02
පහත සඳහන් ෙඡ්දය තුනෙන් එකක් පමණ වන සේ සාරාංශ කොට දක්වන්න.
රටක යම් සාහිත්යයක් දියුණු වන්නේ නිදහසේ සිතන්නට පුරුදු වුණු, කරදරවලින් තොර, බුද්ධිමත් සමාජයක් ඇති වූ විට ය. රට යුද්ධ කෝලාහලවලින් හා දුර්භික්ෂවලනි් පීඩා විඳිමින් මහජනයා හිරිහැරයට භාජනය වී ඇති විට දී උසස් සාහිත්යාංග බිහි නො වේ. රට ආහාර අතින්් සව්යංපෝෂිත වීම ද සමාදානයෙන් හා සමගියෙන් යුක්ත ව ජීවත් වීමට රට වැසියනට අවස්ථාව ලැබීම ද ජනතාව තුළ නව සිතුම් පැතුම් වර්ධනය වීමට හේතු වෙයි. බුද්ධිමතුන් සාහිත්යකරණයට පිවිසෙනුයේ එවිට ය.
සාරාංශකරණයේ දී සැලකිලිමත් විය යුතු කරුණු.
· ෙඡ්දය හොඳින් කියවා මුඛ්ය අදහස අවබෝධ කර ගන්න.
· මුඛ්ය අදහසට අදාළ වාක්ය හා වාක්යාංශ යටින් ඉරි ඇඳ ලකුණු කර ගන්න.
· පුනරුක්තිය, උපමා, අලංකාර, අතිශයොක්්ති, විවරණ, උදාහරණ, විස්තර, අනවශ්ය විශේෂණ හා අනවශ්ය නිපාත ඉවත් කරන්න.
· මුල් පාඨයෙහි යොදා ඇති වචන වෙනුවට තමාගේ වචන යෙදීමෙන් සාරාංශයේ අගය වැඩි වන බව සිතට ගන්න.
· දී ඇති ෙඡ්දය 1/3ක් පමණ වන සේ සාරාංශ කරන්න.
· මුල් පාඨයෙහි ෙඡ්ද කීපයක් තිබුණත් සාරාංශ ලිවීමේ දී එක් ෙඡ්දයක් ලෙස ලිවීම අවශ්ය බව අවධාරණය කරන්න.
· සාරාංශය අවසානයේ වචන සංඛා්යාව සඳහන් කරන්න.
අභ්යාසය 01
පහත සඳහන් ෙඡ්දය තුනෙන් එකක් පමණ වන සේ සාරාංශ කොට දක්වන්න.
රටක සැබෑ දියුණුව ඇති වීමට එරට පුරවැසියන් බුද්ධිමත් අය විය යුතු ය. ඔවුන් අංග සම්පූර්ණ අධ්යාපනයක් ලැබිය යුතු ය. අංග සම්පූර්ණ අධ්යාපනයෙන් අදහස් කරන්නේ උපාධි ලැබීම හෝ නොයෙක් නොයෙක් විෂයයන් ගැන තොරතුරු ඉගෙනීම නොවේ. ‘අධ්යාපනය’ යනු ජීවිතයට සෑම අතින් ම සූදානම් කිරීම ය.
අභ්යාසය 02
පහත සඳහන් ෙඡ්දය තුනෙන් එකක් පමණ වන සේ සාරාංශ කොට දක්වන්න.
රටක යම් සාහිත්යයක් දියුණු වන්නේ නිදහසේ සිතන්නට පුරුදු වුණු, කරදරවලින් තොර, බුද්ධිමත් සමාජයක් ඇති වූ විට ය. රට යුද්ධ කෝලාහලවලින් හා දුර්භික්ෂවලනි් පීඩා විඳිමින් මහජනයා හිරිහැරයට භාජනය වී ඇති විට දී උසස් සාහිත්යාංග බිහි නො වේ. රට ආහාර අතින්් සව්යංපෝෂිත වීම ද සමාදානයෙන් හා සමගියෙන් යුක්ත ව ජීවත් වීමට රට වැසියනට අවස්ථාව ලැබීම ද ජනතාව තුළ නව සිතුම් පැතුම් වර්ධනය වීමට හේතු වෙයි. බුද්ධිමතුන් සාහිත්යකරණයට පිවිසෙනුයේ එවිට ය.
No comments:
Post a Comment